logo
Banii Dumneavoastra, prioritatea noastra

CE VREM DE CE NOI
 
Firmele pierd licitaţii din cauza erorilor Fiscului Inapoi Valorificari Creante

11 Noiembrie 2009

Companiile pierd sansa de a participa la licitatii pentru că Fiscul emite eronat si cu mari intarzieri certificatele fiscale care atesta plata la zi a impozitelor.
Certificatele de atestare fiscala reflecta situatia obligatiilor bugetare ale companiilor. Documentul este necesar pentru licitatiile publice, diversele tranzactii, depunerea proiectelor din fonduri europene, vanzarea bunurilor din patrimoniu. Conform legislatiei, certificatele trebuie sa fie emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in cel mult cinci zile de la inregistrare sau zece zile in cazul firmelor care au sedii secundare.
„Probabil din perspectiva auto¬ri¬tatilor fiscale termenul legal prevazut pentru emiterea acestor certificate este cam scurt, intrucat in practica s-au constatat mari intarzieri la emitere si, ce e mai important, inclusiv emiterea acestora cu date eronate“, explica Raluca Cojocaru, tax manager Deloitte. Nerespectarea termenelor si prelucrarea eronata a datelor din fisele de platitor complica foarte mult situatia firmelor.
Erori si abuzuri
Companiile afectate de greselile Fiscului trebuie sa demonstreze ca certificatele respective contin date eronate, iar in acest scop trebuie sa urmeze o procedura care, la randul ei, consuma mult timp si resurse.
In multe situatii, termenul de cinci zile a fost depasit, ajungandu-se la saptamani de asteptare. Pe langa faptul ca nu pot incheia tranzactii din cauza acestor erori ale Fiscului, tot firmele sunt cele care trebuie sa demonstreze ca sunt cu platile la zi. „Contribuabilii trebuie sa prezinte documentele din care sa reiasa ca certificatele au fost emise eronat si aici vorbim de dovada ca platile de impozit au fost facute in termenul legal si in conturile corecte de trezorerie“, arata Raluca Cojocaru.
Companiile au, in acest caz, toate motivele sa fie nemultumite pentru ca autoritatile fiscale cer o documentatie justificativa care exista deja in evidentele lor.
Obtinerea certificatului este, astfel, intarziata de doua ori, pentru ca abia dupa ce este probata bonitatea firmelor au loc si modificarile in sistemele informatice ale trezoreriei, contabilitatii publice si ale administratiei fiscale. Prin urmare, aceasta procedura complicata arata ca autoritatile fiscale nu numai ca nu isi recunosc greselile, dar si abuzeaza de puterea lor in relatia cu firmele, cerandu-le acestora sa faca eforturi pentru a demonstra ca respectivele certificate au fost emise eronat.
„Toata aceasta procedura se traduce prin alocarea de resurse suplimentare. Ma gandesc ca o asemenea birocratie nu face decat sa sporeasca inclusiv costul administratiei. Primirea cu intarziere a unui certificat, care eventual contine si erori fata de situatia de fapt a contribuabilului, poate atrage, de exemplu, pierderea sansei de a participa la licitatia pentru care a solicitat certificatul“, explica tax managerul Deloitte.
Certificatul de atestare fiscala pentru firme poate fi utilizat pe o perioada de 30 de zile de la data eliberarii si poate fi folosit ori de cate ori este nevoie, in copii legalizate. Pentru eliberarea acestuia, contribuabilii depun o cerere, platind taxele de timbru.
Certificatul cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii (luna de referinta) si neachitate pana la data eliberarii acestuia.

 


Scoala de Brokeri este noua entitate sub care se dezvolta initiativele de tip educational si de orientare profesionala ale societatii BURSA ROMANA DE CREANTE TM (BRC) . Ulterior, aceasta va reprezenta si platforma de perfectionare pentru cei care vor sa imbratiseze aceasta profesie/cariera noua si de mare actualitate.
Criza profunda si piata creantiera exploziva impun valorificarea creantelor de catre oameni de specialitate, iar Scoala de Brokeri este unicul furnizor de orientare profesionala in domeniul bursei de creante si domeniile conexe acesteia.
Cu ajutorul lectorilor de valoare si a echipei de specialisti ne propunem sa dezvoltam potentialul resurselor umane din sectorul economic prin promovarea unor abordari inovative si raportate la situatia actuala de pe piata economico-financiara.

* Veti gasi in curand pe site toate informatiile necesare in legatura cu deschiderea Scolii de Brokeri.

©1992-2009 BURSA ROMANA DE CREANTE S.A. Toate drepturile rezervate.