logo
Banii Dumneavoastra, prioritatea noastra

CE VREM DE CE NOI
 
Producatorul Mentos si Chupa Chups inchide fabrica de la Cluj si concediaza 168 de oameni Inapoi Valorificari Creante

09 Noiembrie 2009

Fabrica de bomboane si jeleuri din Cluj-Napoca pe care Perfetti Van Melle voia sa o orienteze mai mult catre exporturi se va inchide in februarie. n In prima jumatate a lui 2009 compania inca facea investitii in fabrica, pentru a creste volumele livrate pe pietele externe.

Vanzarile Perfetti Van Melle Romania s-au redus cu 50% in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2008, iar reprezentantii producatorului italian spun ca nici nu sunt perspective de imbunatatire a acestei situatii pe termen scurt. Anul trecut compania a realizat vanzari de 14 mil. euro.
"Decizia companiei de a schimba modul de operare in Romania este strict motivata de schimbarile din mediul economic din ultimul an, dar si de perspectivele pe termen scurt pe care ni le ofera in acest moment piata locala", a declarat Silviu Toader, directorul general al Perfetti Van Melle Romania.

Compania va face 168 de disponibilizari, din care aproximativ 100 in orasul Cluj-Napoca, insa va continua sa activeze pe piata din Romania printr-un importator si distribuitor local.
Toader va ramane la conducerea reprezentantei locale a Perfetti Van Melle, care de anul viitor se va ocupa doar de strategia de marketing pentru brandurile din portofoliu.

Exporturile nu au putut salva fabrica din Cluj
La jumatatea acestui an, compania a instalat in fabrica din Cluj o linie noua de ambalare a bomboanelor pentru pietele externe, in urma unei investitii estimate de Silviu Toader la peste 0,5 mil. euro.
Dupa inchiderea unitatii aceasta linie va fi transferata intr-o alta fabrica a Perfetti, iar restul liniilor de productie vor ramane la Cluj.
"Aveam sanse reale de a dezvolta productia din Romania pentru a acoperi cererea de pe pietele externe, daca piata locala ar fi continuat sa se dezvolte in ritmul din 2007. De altfel, unitatea din Cluj a fost construita in special pentru a acoperi cererea de pe pietele externe", a precizat Toader.
"In acest moment este foarte greu sa faci un plan de afaceri care sa se si realizeze", a mai spus directorul companiei clujene.
Perfetti produce la Cluj bomboanele gumate si jeleurile Fruitella si mai multe categorii de bomboane pentru export, printre care si Alpenliebe.
Pe piata locala cele mai bine pozitionate branduri ale companiei sunt insa Mentos (guma de mestecat, bomboane) si Chupa Chups (acadele, bomboane), acestea fiind aduse din afara tarii.
Produsele companiei vor veni de anul viitor de pe piete precum Spania, Olanda, Italia sau Turcia. Anul trecut, Perfetti Van Melle a inchis o fabrica din Polonia. In schimb, in ultimii ani producatorul italian a investit intr-o unitate noua de productie in Rusia. Perfetti a ramas insa un jucator mic pe piata, comparativ cu Wrigley, compania americana care detine o pozitie dominanta pe segmentul gumei de mestecat, cu o cota de peste 80%. Cel mai puternic brand din portofoliul Wrigley este Orbit.
Anul trecut, Wrigley Romania a raportat o cifra de afaceri de 68 mil. euro si un profit net de 14 mil. euro, cu 215 angajati in marketing si vanzari. Compania a intrat pe piata romaneasca in anul 1994 si nu a investit pana acum in demararea productiei locale.
Perfetti a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri similara profitului raportat de Wrigley la nivel local. Compania italiana nu a avut profit in ultimii cinci ani.
Pe piata locala, un alt competitor important al Perfetti Van Melle este compania britanica Cadbury, care a intrat in Romania in 2007 prin achizitia producatorului Kandia-Excelent. Compania detinea in 2008 o cota de piata de peste 30% pe segmentul bomboanelor (excluzand pralinele din ciocolata), potrivit ultimelor date disponibile. Cadbury si-ar putea face intrarea si pe segmentul gumei de mestecat in urmatorii ani, aceste planuri fiind, de altfel, dezvaluite de curand de catre reprezentantii companiei. Cu branduri precum Trident sau Stimorol, Cadbury ar putea fi prima mare provocare a Wrigley pe piata locala a gumei de mestecat. Nu se stie insa cum va opera Cadbury pe acest segment, ar putea decide sa intre prin importuri sau prin productie locala.
Silviu Toader a mai spus actionarii companiei pe care o conduce nu au luat in calcul vanzarea Perfetti Van Melle Romania catre un alt investitor.

Un alt an fara profit
"In primele noua luni din acest an compania a avut pierderi importante, generate printre altele si de fluctuatia cursului de schimb. Chiar si la materiile prime din Romania noi avem negociate preturile in euro.
Ne-au afectat foarte tare si intarzierile la plati din comert", a afirmat Silviu Toader.
El a mai spus ca primele semnale negative din piata le-a primit in trimestrul al patrulea din 2008.
Schimbarea a fost brusca, deoarece in primul semestru al anului trecut Perfetti Van Melle Romania inregistrase un avans de 50% al vanzarilor fata de perioada similara din 2007.
"Am sperat ca in primul trimestru din 2009 consumul se va revigora, dar acest lucru nu s-a intamplat. Aceasta perioada este foarte dificila pentru multe companii de pe piata locala, iar 2010 cred ca va fi un an de incercare pentru jucatorii care nu au ajuns pe pozitia de lider de piata", a mai spus Toader. El a mai precizat ca peste 1-2 ani compania
si-ar putea regandi strategia de operare in Romania, daca piata iti va reveni.
In urma inchiderii fabricii din Cluj, Perfetti Van Melle Romania va ramane doar cu brandurile Mentos si Chupa Chups in portofoliu.
Achizitii in serie
Perfetti van Melle Romania este fosta companie Fundi Romania, care si-a inceput activitatea in anul 1995 ca distribuitor de dulciuri. Prima linie de productie destinata batoanelor de ciocolata si bomboanelor de pom a fost inaugurata in anul 1997 la Cluj. In anul 2000, Fundi Romania a fost achizitionata de catre firma olandeza Van Melle, care, la randul sau, a fost cumparata de producatorul italian Perfetti in 2001. In urma cu trei ani Perfetti Van Melle a achizitionat producatorul spaniol de acadele Chupa Chups printr-o tranzactie la nivel international.


Scoala de Brokeri este noua entitate sub care se dezvolta initiativele de tip educational si de orientare profesionala ale societatii BURSA ROMANA DE CREANTE TM (BRC) . Ulterior, aceasta va reprezenta si platforma de perfectionare pentru cei care vor sa imbratiseze aceasta profesie/cariera noua si de mare actualitate.
Criza profunda si piata creantiera exploziva impun valorificarea creantelor de catre oameni de specialitate, iar Scoala de Brokeri este unicul furnizor de orientare profesionala in domeniul bursei de creante si domeniile conexe acesteia.
Cu ajutorul lectorilor de valoare si a echipei de specialisti ne propunem sa dezvoltam potentialul resurselor umane din sectorul economic prin promovarea unor abordari inovative si raportate la situatia actuala de pe piata economico-financiara.

* Veti gasi in curand pe site toate informatiile necesare in legatura cu deschiderea Scolii de Brokeri.

©1992-2009 BURSA ROMANA DE CREANTE S.A. Toate drepturile rezervate.